Is white sugar toxic? ( Adakah gula putih beracun? )



Assalamualaikum. Let's talk about sugar. 

When I was younger, I thought sugar was only used in beverages - coffees & teas. 
However, as time passed by I realized sugar was added not only in beverages but also in many of the on shelf products. 
( including canned food, instant meals, yoghurt drinks etc. Learn to read the ingredients, not all product are labelled honestly )

Then came another surprise, many people include sugar as an essential ingredient for a variety of cooking recipes. I am not talking about desserts, I'm talking about gravy, soups and curry.

A hint of sugar is okay. 
A lot of sugar is poison. 

Here are 6 of the health problems that may be trigger from consuming too much sugar :-

1) Weight gain ( Obesity ) 
~ Studies have shown, sugar is one of the major contributors to obesity. 
~ Fructose is linked to increased hunger, thus the desire to eat more. 

2) Diabetes ( High blood sugar )
~ Diabetes takes many years before symptoms are noticeable.
~ A high sugar diet leads to obesity and insulin resistance.
~ A high blood sugar reading indirectly tells us that the pancreas is not working as it should've been.
It's not only about sugar, our organs are deteriorating.
Medication is able to control our blood sugar reading, but only a change in diet and lifestyle helps our body to once again be healthy inside out, from top to bottom, physically and mentally. 

3) Acne ( Pimples )
~ A spike in blood glucose and insulin level increases androgen secretion, oil production and causes inflammation. 

4) Increased risk for heart disease and cancer

5) Increased risk for depression 

6) Accelerate aging 

Other possible complications including fatty liver, cellular aging and kidney disease.   

To stop sugar intake, avoid sudden changes in your diet.
Take it slow, be gradual but consistent.

Firstly cut sugar from our recipes at home and find a natural source for substitute. 
I don't recommend artificial sweeteners.
I believe natural source are always the best choice.
You can try any of these - organic raw can sugar ( the most similar taste to white sugar ) , molasses sugar , coconut sugar, monk fruit sugar ( zero calories ) or stevia.

All the best :)


========================================================================

( Translated version : Bahasa Melayu )

Assalamualaikum. Jom cerita pasal gula

Masa saya muda, saya ingat gula guna untuk buat minuman je - buat kopi & teh.
Rupa-rupanya, bila masa dah berlalu saya baru perasan gula bukan je guna dalam minuman tetapi dalam banyak produk yang ada jual di kedai ( termasuk makanan dalam tin, makanan segera, air yogurt dan sebagainya. Kena bijak baca bahan-bahan, tak semua label product jujur
)

Tiba-tiba datang lagi satu kejutan, ramai orang masukkan gula sebagai bahan penting dalam bermacam jenis resipi masakan. Saya tak cakap pasal pencuci mulut, saya cakapa pasal gulai, sup dan kari.

Sedikit gula tak ada apa. 
Banyak gula ialah racun.


Ini ialah antara 6 masalah kesihatan yang boleh timbul dari pengambilan gula yang berlebihan :-

1) Berat badan naik ( Obesiti )
~ Kajian menunjukkan, gula adalah punca utama yang menyumbang kepada obesiti.
~ Penambilan fruktosa dikaitkan dengan perasaan lapar, makan timbul keinginan untuk makan lebih
.

2) Diabetes ( Gula tinggi dalam darah )
~ Diabetes ambil masa bertahun sebelum timbul simptom. 
~ Diet tinggi gula mengakibatkan obesiti dan kerintangan insulin.
~ Bacaan gula yang tinggi secara tidak langsung memberitahu kita bahawa pankreas kita tidak berkerja dengan baik. Ini bukan hanya tentang gula, ini tentang organ yang merosot.
Ubatan mampu untuk kawal bacaan gula, tetapi hanya dengan ubah pemakanan serta gaya hidup bantu badan kita sihat kembali dari dalam dan luar, atas hingga bawah, secara fizikal dan mental.

3) Jerawat
~ Bila gula dalam darah dan insulin meningkat, akan menaikkan rembesan androgen, minyak dan mengakibatkan radang.

4) Risiko tinggi untuk penyakit jantung dan kanser.

5) Risiko tinggi kepada masalah kemurungan.

6) Penuaan sebelum waktu.

Lain-lain komplikasi termasuk hati berlemak, penuaan sel dan penyakit buah pinggang (ginjal) 

Untuk berhenti makan gula putih, elakkan perubahan yang mendadak.
Langkah perlahan-lahan, sikit-sikit asal berterusan.


Permulaan, kurangkan gula dalam masakan dan cari pengganti gula dari sumber yang asli. 
Saya tak syorkan pemanis tiruan. 
Saya percaya sumber semula jadi adalah pilihan yang terbaik.

Boleh cuba - gula tebu organik ( rasa yang paling hampir dengan gula putih ) , gula molasses, gula kelapa, gula monk ( stevia ) atau stevia.

Selamat maju jaya :)

Comments

Popular posts from this blog

Health benefits of drinking coffee

Ginger facts - What are zingerone , shogaols & gingerols?

Biotin,choline & inositol - Raps up on the B complex.